Santo Volto

Salvator Mundi

Jeśli chcemy aby wszystko się zmieniło wszystko musi zostać tak jak było – to słowa z jednej z piękniejszych powieści jakie czytałam. O odchodzeniu starej epoki i tworzeniu nowej. Wielu genialnych pisarzy tak właśnie pisało. Na styku kultur, na kanwie upadku cywilizacji. Wymienię tylko Miki Waltariego i jego historie Mikael Karvajalka czy Mikael Hakim oraz Czarny Anioł, którego dramatyczna historia ma miejsce w czasach megaduksa Łukasza Notarasa kiedy sypie się stary porządek i upada cesarstwo bizantyjskie by przejść na stronę islamu, bo dla pysznego megaduksa lepszy księżyc turecki niż papieska tiara. Podobna w tonie jest jego Tajemnica Królestwa o początkach chrześcijaństwa, ale to zupełnie inna historia o której opowiem innym razem. Kto zna Pasternaka i jego noblowskie dzieło Doktor Żywago wie, że również opowiada o rewolucji i to jednej z najstraszniejszych bo rewolucji bolszewickiej, która zmiotła cały stary świat. Nie mówię, że on był idealny. Nie. Nigdy świat nie jest idealny, tak jak człowiek nigdy nie jest idealny. U nas jak wiemy pisarze tej miary co Sienkiewicz, Prus czy Żeromski również opowiadali o degradacji i upadku, ale już na pewno Sienkiewicz zawsze pisał ku pokrzepieniu serc Polaków.

***

Cytat pochodzi z książki księcia Tomaso di Lampeduzy, diuka Parmy – Lampart, która napisał po zbombardowaniu rodzinnego miasta Palermo. Lampart to klasyka, wydana w Polsce kilka razy, obecnie ukazało się nowe tłumaczenie Gepard. Również cudownie sfilmowane przez innego księcia, księcia ekranu Luchino Viscontiego blisko 60 lat temu w gwiazdorskiej obsadzie.

Słowa te wypowiada w pierwszym rozdziale młody Tancredi, który walczy w oddziałach Garibaldiego, bowiem autor przenosi historię do XIX wiecznej Sycylii, która odchodzi do historii, a jego światem zaczyna rządzić mafia i klan Falconerich. Ale nie ma wyjścia. Zubożały ród księcia Saliny z Donnafugaty musi wejść w parantelę z rodziną Falcone. I tak młody książę – Tancredi żeni się z piękna Andżeliką córka Falconieriego. Salina odkrywa w końcu, że to i tak dobrze, bo młoda zdrowa urodziwa chłopka, której ojciec dorobił się nie do końca wiadomo jakim sposobem da jego bratankowi zdrowe wnuki. Nie streszczam Lamparta bo większości jest na pewno znany, należy do kanonu lektur XX wieku i nawet jest na liście watykańskiej, więc teoretycznie powinniśmy znać największe dzieła klasyki literatury. Podobnie jak Pasternaka czy Sienkiewicza. O Waltarim tez wspominam, bo chociaż nie ma go na żadnej z tych list jest genialny i odkąd go poznałam stał się moja wielka literacka miłością. Przeczytałam wszystkie jego teksty i uważam, ze są genialne.

Ale wróćmy do Santo Volto. No i Salvatora Mundi bo On tu jest najważniejszy.

Co to znaczy, że wszystko musi zostać po staremu, aby wszystko się zmieniło?

Zastanawiałam się nad tym, bo z pozoru brak w tym stwierdzeniu logiki. Nie. To jest bardzo logiczne. Dlaczego? Aby wszystko się zmieniło wszystko musi zostać po staremu. Dlaczego? Bo nie możemy odrzucać tego czym żyła Europa przez XX wieków, bo to nie do przyjęcia. Zburzymy swój świat. sami zniszczymy swój dom. Dlatego ma zostać po staremu. Dlaczego? Aby wszystko się zmieniło na nowo. Nowe życie oparte na wartościach znanych. Nie ma innej drogi. Życie według wartości sprawdzonych. Nie ma innego wariantu. Proponowane nowe rozwiązania bowiem nie są niczym nowym tylko powrotem do czasów barbarzyństwa, a wiemy jak się te czasy skończyły. Minęły bezpowrotnie. No bo proszę mi powiedzieć co zostało po barbarzyńcach? Zawsze zostawały tylko zgliszcza, spalone kościoły, zamki i pałace. Pełno tego w każdym kraju nie tylko w Polsce. Chociaż w Polsce po barbarzyńskich Szwedach są zgliszcza, które straszą do tej pory, bo Szwedzi znani byli z tego, że rabowali wszystko. nawet drzwi i okiennice. Może u siebie nie mieli i było im zimno? Nie wiem. Ale takie są fakty historyczne. Podobnie było na Wschodzie. Zofia Kossak opowiadała i pisała w Pożodze, że schowali obrazy ojca w kominku, aby ich nie stracili bezpowrotnie. Barbarzyńca bowiem depcze i niszczy wszystko dla samego faktu niszczenia. Dlatego komunardzi chcieli zniszczyć nawet świątynię sztuki jaką jest Luwr. Ocalał dzięki inteligencji kulturalnego Polaka.(…)

Salvator Mundi, Leonardo da Vinci

l

https://en.wikipedia.org/wiki/Salvator_Mundi_(Leonardo)

Jezus zmartwychwstały nie domalował sobie do tego co się zdarzyło całej swojej historii. On ją tylko objaśnił uczniom w drodze do Emaus. Uczniom, którzy odchodzą z Jerozolimy, rozczarowani i rozgoryczeni. Tak. Widzimy, że apostazja to nie jest wymysł naszych czasów. Apostazja bowiem nie jest winą Chrystusa, bo On jest przecież bez winy bo jest barankiem bez skazy, ale brakiem wiary. Ostatnio ten temat grzeją media a i prymasa słyszałam jak ubolewa nad tym. No, gdyby nie przespał swego czasu jak uczniowie z Emaus nie musiałby dziś ubolewać. Wystarczyło pójść śladem swego wielkiego poprzednika Prymasa Tysiąclecia i twardo stać na straży po stronie Odkupiciela. Ale nie od dziś wiemy, że strażak musi być stuprocentowym mężczyzną!

***

A propos Odkupiciela.
Arabowie wreszcie przywieźli Odkupiciela Zbawiciela Świata słynny obraz Salvator Mundi namalowany 500 lat temu przez Leonarda da Vinci, którego rocznica urodzin za kilka dni. Dwa lata temu kiedy minęło 500 lat od jego śmierci nie zgodzili się na udostepnienie dzieła ukrytego w Abu Dhabi ale oto i minęły dwa lata. Jak to możliwe, że dwa lata temu Zbawiciel Świata był autentykiem a dzisiaj po dwu latach, kiedy dzieło było ukryte gdzieś na pustyni albo w apartamentach arabskiego szejka eksperci z Luwru mówią, że to falsyfikat i nie wystawią go w Luwrze. No pięknie! Francuzi nie przestają nas zaskakiwać w swej poprawności politycznej, ale żeby nie przyznawać się do Zbawiciela?
Nie mam znajomych w Luwrze i myślałam, że teraz będę tam miała Zbawiciela Świata. Nie, to nie żadna poufałość. Wszak sam powiedział, ze kto się do mnie przyzna przed ludźmi do tego i ja przyznam się przed Ojcem moim!
Nie rozumiem tylko dlaczego Francja się do Niego nie chce przyznać? I to przed arabskim szejkami i musi powątpiewać w Jego autentyzm? I uważa Go za falsyfikat.
Ponoć chodzi o układy z Arabami. No, ze były układy z Żydami dwa tysiące lat temu wiemy. Teraz chodzi o coś więcej. Układy z Arabami. Czyż Francja rządzona przez ucznia(ka) jest tak słaba, nie tylko boi się i wchodzi w układy, ale podważa prawdziwość Zbawiciela Świata?! Tego, który przecież sprawił, że przez wieki była potęgą i zawsze świeciła przykładem dla Europy a królowie i święci byli duchowymi przewodnikami jak żyć i postępować. Katedry na chwałę Zbawiciela świata nigdzie nie były i nie są tak wspaniałe jak w tym bajecznym kraju, który posługuje się najpiękniejszym językiem pełnym słodyczy. Językiem utworzonym aby opowiadać o miłości. Do Boga Zbawiciela i do człowieka, o czym świadczą dzieła literackie, wspaniałe piosenki i cała poezja francuska od Pieśni o Rolandzie poczynając.
Nie znam szczegółów tych rozgrywek, ale widzę ze wpisują się we współczesne trendy myśli politycznej we Francji. Nawet w Luwrze zamknięto bramy dla Zbawiciela. W Luwrze, który jest dawnym zamkiem królewskim wzniesionym w XII wieku jako forteca obronna przeciw najazdom Wikingów z Północy a jego nazwa według jednej z hipotez lingwistyczno-etymologicznych oznacza arcydzieło. Czyż Zbawiciel świata nie jest arcydziełem? Jest. Nie tylko malarstwa genialnego Leonarda rówieśnika Rafaela i Buonarottiego jednego z wielkiej trójcy geniuszy renesansowego malarstwa, ale Zbawiciel Świata, Salwator Mundi jest geniuszem samym w sobie, wiec opowiadanie przez specjalistów z Luwru o falsyfikacie jest nie tylko nie na miejscu ale jest zwyczajnym propagandowym chwytem, bo przecież jeszcze dwa lata temu ci sami specjaliści zapewniali ze to oryginał. Czy można w dwa lata stracić zdolność widzenia i oceny? Wygląda na to, że można. Nawet we Francji. Ba, zwłaszcza we Francji. I to w muzeum, które uratował Polak Florian Trawiński w czasach komuny paryskiej. Komunardzi bowiem chcieli zniszczyć muzeum i zbiory, ustawili pojemniki z naftą w salach muzealnych, a Trawiński, który był odpowiedzialny za kulturę wraz z najbliższymi opróżnił pojemniki z nafty i nalał do nich wody. W ten sposób uchronił ów skarbiec sztuki przed zniszczeniem barbarzyńców. Czyż to nie jest symboliczne wydarzenie, które po latach odczytujemy jako przesłanie, że Polacy maja ochronić kulturę, która zanika w największych krajach świata a tworzy się anty- kultura a raczej jej brak. I Francja jak widzę jest na tej drodze po raz kolejny. Nie tylko powoli wymiera całe południe i można sobie kupić już nie tylko kościół i rezydencję ale cała wieś gdzieś w Langwedocji, Oksytanii czy Bretanii. Dziś w czasach pandemii to jest pomysł, oczywiście dla tych, którzy chcą mieszkać we Francji rządzonej przez ucznia a raczej jego nauczycielkę. Czego uczy nas ta nauczycielka? Niczego ciekawego nie zauważyłam, ale może pogorszył mi się wzrok przez ostatnie dwa lata jak specjalistom z Luwru?!

przepiękne zdjęcia Twarzy Salvatora wypożyczone z blogu artystycznego Looking for Beauty
polecam też przepiękny tekst Autora Pana Roberta R.
https://looking4beauty423265834.wordpress.com/2019/02/15/leonardo-da-vinci-salvator-mundi/
oraz jego artystyczne instastory
https://www.instagram.com/Looking4Beautyblog/?fbclid=IwAR1Uu-ir5RKZvehcfHFeBOPzw_OTabgKtYMCxbAr8riQmJ-6sdNpHkzqqB4

https://amp.theguardian.com/books/2019/apr/17/last-leonardo-secret-lives-worlds-most-expensive-painting-ben-lewis-review

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close